Thursday, May 6, 2010

BACHOK TERUS ALAMI PEMBANGUNAN

JUMLAH penduduk jajahan Bachok pada tahun 2000 adalah 111,040 orang atau 8.5% daripada keseluruhan penduduk negeri kelantan dengan pertambahan penduduk pada kadar 1.09% setahun.
Jalan perhubungan utama jajahan Bachok adalah melalui jalan negeri dan terdapat satu jalan persekutuan ( Kota Bharu - Kuala Terengganu ) yang melalui sebahagian kecil kawasan kajian di bahagian barat ( jajahan mahligai ).
Bandar Bachok merupakan pusat jajahan yang juga pentadbiran dan perkhidmatan manakala Bandar Jelawat merupakan pusat perniagaan utama bagi bandar bachok. lain-lain pusat pertumbuhan adalah seperti Gunong,Pauh Lima,Cabang Tiga melawi dan juga Perupok.
Guna tanah utama kawasan kajian masih bercirikan pertanian iaitu seluas 19,691 hektar atau 72% daripda keluasan jajahan Bachok. Guna tanah pertanian yang penting ialah padi,tembakau,kelapa,buah-buahan dan getah. Kawasan tepu bina yang meliputi kawasan bandar,penempatan,perumahan dan perkampungan pula hanya hanya seluas 4,125 hektar atau 15% daripada keluasan jajahan bachok. Pantai irama adalah salah sebuah kawasan peranginan yang terkenal di Pantai Timur.

No comments:

Post a Comment